Bedrägeri – Vi vill varna för ett nytt tillvägagångssätt när det gäller bankbedrägerier. Under den senaste veckan har flera kunder lurats på stora belopp av förslagna bedragare. Lämna aldrig ut koder eller logga in på din internetbank om någon ringer och ber dig göra det, säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank.

Tidigare har bedragare utgett sig för att ringa från banken eller bankens säkerhetsavdelning och bett kunder att logga in på sin internetbank. De nu aktuella bedrägerierna, som inträffat under den senaste veckan, är mer förslagna och bygger på nya påhittade scenarier.

Det går till som så att kunden får ett samtal från någon som säger sig vara från ett företag eller leverantör med ett paket som är på väg att levereras. Då svarar kunden: "Nej, det stämmer inte, jag väntar inga paket". Bedragaren säger då: "Oj, då är det bäst att vi kopplar till din banks säkerhetsavdelning, för pengar är på väg att dras från ditt konto".

– Bedragaren är förtroendeingivande och "hjälpsam" med att stoppa den påstådda betalningen. Kunden kan känna sig stressad i den här situationen och logga in på sin internetbank eller mobilbank med koder, säkerhetsdosa eller mobilt BankID. Men allt är bluff! När den uppenbart tekniskt kunnige bedragaren är inne länsas konton på pengar, säger Johan Widerström.

Under den senaste veckan har tre kunder drabbats av bedrägerier. Två av fallen är på cirka 100 000 kronor vardera och det tredje fallet på cirka 50 000 kronor. Bedrägerierna är polisanmälda. Dessutom har fler bedrägeriförsök gjorts, men stoppats då kunden insett att man är på väg att bli lurad.

– Allt handlar om att bedragaren vill få kunden att logga in på sin internet- eller mobilbank. Men hur trovärdiga historierna än verkar så är det bara bluff. Banken ringer aldrig upp och ställer frågor om kundens koder eller ber kunden att logga in. Aldrig någonsin, säger Johan Widerström.