Den svenska jordbruksmaskintillverkaren Väderstad prisas för sin senaste innovation på världens största jordbruksmässa Agritechnica. Innovationen "Tempo WideLining" som är ett automatiserat styrsystem, gör det möjligt att öka skörden med över åtta procent.
Familjeföretaget Väderstad är sprungna ur det östgötska lantbruket. Idag är företaget ett av världens ledande inom jordbearbetning och sådd med över 1400 medarbetare över hela världen. Företagets maskiner och metoder har varit banbrytande i generationer och det är inte första gången som Väderstad prisas för sin starka innovationskraft.
– Vi är både stolta och glada över att belönas med silvermedalj på världens största jordbruksmässa. Vår strävan har alltid varit att förbättra för världens bönder och möjliggöra en ökad livsmedelsproduktion. Priset är ett bevis för att vi har en stark innovationskraft med förmåga att omsätta idéer till effektiva lösningar, säger Mattias Hovnert, försäljnings- och marknadschef på Väderstad.

Vinnarna av Agritechnica Innovation Award, som priset heter, bestäms av en oberoende expertkommission bestående av forskare och konsulter som utses av den tyska lantbruksorganisationen DLG.
Fler frön på fältet
WideLining-systemet, som Väderstad prisas för, är världens första spårmakeringssystem som gör det möjligt för lantbrukaren att sprida flytande gödsel när grödan växer, utan att tvingas sänka fältets totala avkastning.
– Det är en viktig innovation i vidareutvecklingen av vår precisionssåmaskin Tempo som ger lantbrukaren ytterligare ett verktyg att öka avkastningen ännu mer. Istället för att förbereda hjulspår för gödselspridaren genom att stänga av radenheter, ändrar istället WideLining radavståndet på såmaskinen automatiskt under körningen. Det kan innebära att drygt åtta procent fler fröer kan sås på fältet, säger Mattias Hovnert.