Det är mycket att tänka på när man ska flytta. Förutom packning och allt arbete själva flytten medför ska exempelvis försäkring tecknas, el-avtal bytas och snabbt bredband fixas på den nya adressen. För att underlätta inom bredbandsområdet erbjuder Svensk Fastighetsförmedling sina köpare och säljare en enkel lösning för att till att bredbandet är på plats på inflyttningsdagen. I samarbete med Bredbandsval.se lanseras en tjänst som gör det enkelt för kunderna att jämföra och beställa det bästa bredbandet på den nya adressen – direkt på www.svenskfast.se/bredbandsval

"Bredband är något alla som flyttar behöver på sin nya adress, och Bredbandsvals tjänst gör det så mycket enklare för våra kunder att hitta bästa bredbandet", säger Viveca Mellberg, ansvarig Affärsutveckling & Partners på Svensk Fastighetsförmedling i en kommentar.

Alexander Widell, VD på Bredbandsval.se och med lång erfarenhet från telekombranschen kommenterar samarbetet "Svensk Fastighetsförmedling har identifierat att bredband är något som upplevs som krångligt i samband med flytt och vill hjälpa sina kunder. Vilket bredband man kan få är ju adressberoende, och med vår tjänst hittas enkelt tillgängliga erbjudanden från Sveriges största operatörer och kan jämföras och beställas direkt.

Svenska flyttmarknaden
Under 2018 bytte nästan 1,3 miljoner personer bostad, men antalet flyttar var nästan 1,5 miljoner. Antalet flyttar är inte samma som antalet personer som har bytt bostad då vissa personer flyttar mer än en gång under ett år. (Källa: SCB)

Svenska bredbandsmarknaden
Den svenska privatmarknaden för bredband uppgår till ca. 3,8 miljoner fasta bredbandsabonnemang och