Vinnaren erhöll en prischeck om 20 000 kronor som delades ut av landshövding Carl Fredrik Graf och Almis vd Mats Philipsson.
Länspristagarna går nu vidare till den nationella tävlingen med prisutdelning vid Skapa-galan på Stockholmsmässan 14 november.

Skapa-talang för unga innovatörer, delades ut i syfte att inspirera och ge stöd åt innovatörer födda mellan 1989 och 1999. Vinnaren i Östergötlands län blev Felicia Bindekrans och hennes kollegor Nicklas Ericson och Joel Glemne som byggt upp Skira, en digital handelsplats för spannmål.

Felicia Bindekrans: "Tidigare har enda sättet att jämföra priser på spannmål varit att kontakta respektive återförsäljare. På vår webbplats redovisas allt öppet och just transparensen är väldigt viktig. Det sparar både tid, pengar och oro och ger lantbrukarna mer tid att vara just lantbrukare. Det blir också kortare väg mellan säljare och köpare. Vi ser att transporterna minskar då varorna inte behöver gå via något lager. Tidigare har det kunnat vara så att spannmål köps från en gård och transporteras till ett storlager någonstans och när en gård i närheten av den första handlar körs spannmålet tillbaka. Med vårt system transporterar vi direkt mellan gårdarna."

Juryns motivering: "Skira AB har utvecklat en sajt där lantbrukare kan köpa och sälja spannmål. Det gör det möjligt för lantbrukare att öka sin lönsamhet genom att de på ett tryggt sätt kan handla direkt mellan varandra. Fler får möjlighet att leva på lantbruket vilket skapar en levande landsbygd och bevarar det landskap och natur vi är vana att se i Sverige."