Eftersom den lokala banken firar 180-årsjubileum höjdes summan i år och intresset för att söka har varit extra stort. Antalet pristagare är dessutom fler jämfört med tidigare år.

En av 2019 års pristagare är föreningen Ekhagaryttarna, Vadstena. Nyblivna ordföranden Jenny Eriksdotter är jublande glad:

– Vi är extremt tacksamma för att ha en så generös bank på en så liten ort. Det är en ynnest, fantastiskt! Bidraget hjälper vår lilla förening oerhört mycket och går till reparation av ridtältet och att utveckla ungdomsverksamheten.

Det var kunderna i Vadstena Sparbank som genom sina valda huvudmän beslutade att bilda en ovationskommitté 2011. Sedan dess har banken årligen delat ut 100 000 kronor i stipendier. I år har summan höjts till 180 000 kronor med anledning av Vadstena Sparbanks 180-årsjubileum.

Vadstenabon Monica Rosén, en av huvudmännen i ovationskommittén:

– Det kom väldigt många och bra ansökningar i år. Det är verkligen roligt, men gör det också svårt att välja pristagare. Vi delar ut stipendier till både landsbygd och tätort, till dem som tar initiativ och vågar satsa. Vi gör det här för att främja bygdens utveckling, för att stimulera nytänkande med nya idéer och projekt inom kultur och näringsliv.

2019 års pristagare:
Vadstena GIF får 30 000 kronor.
Hovs Bygdegårdsförening – 25 000.
Borghamns Brandvärn – 25 000.
Lions Club Vadstena – 25 000.
Våga Gårds Fastighets AB – 25 000.
Ekhagaryttarna – 20 000.
Vadstena Unga Teater – 15 000.
Dahlströmska Gården – 15 000.

Gruppfoto pristagarna: Claes Dorch, Borghamns Brandvärn, Lisbeth Karlsson, Lions, Christer Pålsson, Hovs Bygdegårdsförening, Lars Ekström, Vadstena GIF, Martin Hellström, Vadstena Unga Teater, Sofia Asthamn, Dahlströmska Gården, Thomas Malmström, Våga Gårds Fastighets AB och Jenny Eriksdotter, Ekhagaryttarna.