"Det andra har som tillval har vi som standard". Ja, så säger generalagenten Givetorp Equestrian AB när man nu introducerar den nya hästtransporten Clear Round i Sverige.

I stort sett alla övriga fabrikat startar med ett trimmat grundpris där man sedan får komplettera sitt släp med mängder av tillval för att få det släp man behöver. Resultatet blir ett pris som är betydligt högre än man tänkt sig. Clear Round kommer i stället att säljas välutrustad redan i grundpriset. Lägg därtill att det ingår 5 års fabriksgaranti och 20 års golvgaranti så har det nu dykt upp en intressant utmanare på marknaden till de gamla etablerade fabrikaten. Ledord och kärnvärden för Clear Round ska vara kvalitet, säkerhet och trygghet i form av långa garantier.

Hur kom då Clear Round till? Hos familjen Elg-Ekman på Givetorp har häst och ridsport stått i centrum sedan över 40 år tillbaka. Lika många år har det transporterats hästar inom och utom Sverige.  Familjen har även bedrivit agenturverksamhet inom fordonsindustrin under många år. Så steget att introducera ett eget fabrikat för hästtransporter blev naturligt.

• "Eftersom vi själva kört åtskilliga tusen mil med hästtransport och även har lång erfarenhet från fordonsindustrin så visste vi vad vi letade efter.", säger Elin Elg, delägare i Givetorp Equestrian AB.
  • " Alla som har ridit en Clear Round vet vilken bra känsla som infinner sig. Den här känslan sökte vi när en av Europas största fabriker fick i uppgift att ta fram den optimala hästtransporten. Vi ville erbjuda ett välutrustat släp med gedigen kvalité, långa garantier och allt till ett bra pris.", fortsätter Erik Elg, delägarei Givetorp Equestrian AB.

Clear Round vill uppfattas som den kompletta hästtransporten i alla avseenden. Framför allt är säkerhet, kvalité och trygghet viktigt för generalagenten.

Att resa säkert med sin häst är släpets viktigaste uppgift. Det har Clear Round tagit fasta på. Därför hittar man exempelvis, säkerhets/panikbommar, ett tredje högt bromsljus och ett speciellt säkerhetsdrag som motverkar sladd och vobbel i standardutrustningen. Släpet är till och med certifierat och godkänt för 100 km/h om man exempelvis kör i Tyskland. I Sverige som bekant är det max. 80 km/h som gäller enligt lag.

Kvalitet och trygghet

Clear Round släpen är uppbyggda helt utan organiskt material och kan därför inte ta till sig fukt. Väggarna är i aluminium och taket i glasfiber. Även golvet är i aluminium, som även är kompletterat med isolering mellan aluminiumytskikten. Vilket minskar vägljud och ger hästen en lugn och behaglig resa. Chassi och övriga komponenter kommer från kvalitativa leverantörer som AL-KO Kober och Knott.

• "Vi är väldigt stolta och glada över nya Clear Round. Det här är en produkt och ett erbjudande som vi känner att vi verkligen kan stå för och som vi hoppas ska växa till ett av de populäraste hästsläpen.", avslutar Erik och Elin Elg hos generalagenten Givetorp Equestrian.

Nya Clear Round kommer att säljas via återförsäljare runt om i Sverige.

Highlightsnya Clear Round:

• Väggar i aluminium
  • Tak i glasfiber; mörkblå-, silver- eller azurblåmetallic
  • Alu Duo Mix golv (aluminium med isolering)
  • Aluminiumfälgar
  • Stötdämpare/chassi dimensionerat för 100 km/h (endast i Tyskland, i Sverige max. 80 km/h)
  • Dragkoppling, antisladd/vobbel, AL-KO AKS 3004
  • Lås till sadelkammare och dragkoppling
  • Tredje högt bromsljus
  • Säkerhets/paniksystem bommar
  • Sadelkammare med utsvängbar sadelhållare
  • Kombiramp bak, kan både fällas som ramp och öppnas som dörr
  • Justerbara vadderade bommar
  • Kraftig limmad 8 mm gummimatta i hästdelen
  • Sparkskydd i galvat stål
  • Vadderade innerväggar
  • Öppningsbara och tonade sidofönster
  • Öppningsbar taklucka
  • Invändig belysning i hästdel och sadelkammare
  • Säkerhetskit; varningstriangel, reflexgrimma, punkeringsrepsats och första förband
  • Totalvikter från 1300 kg till 2500 kg
  • 5 års Fabriksgaranti
  • 20 års Golvgaranti

Givetorp Equestrian AB, beläget i Östergötland, är företaget där hästen står i centrum. Företaget har över 40 års yrkesmässig erfarenhet från ridsport och agenturverksamhet. Företaget är exklusiv generalagent för Clear Round hästtransporter, återförsäljare för foder från St. Hippolyt, samt bedriver kursverksamhet inom hoppning, dressyr och fälttävlan.

Kontaktuppgifter:

Elin Elg Erik Elg