Undersökningen Decoding Ambition, genomförd av globala riskkapitalföretaget Eight Roads Ventures, omfattar 300 topp tech entreprenörer i Sverige, Danmark, Frankrike, Spanien och Storbritannien. Den visar bland annat att 62% av svenska entreprenörer var tävlingsinriktade redan som barn och att 54% av dem tycker det är avgörande att behålla kontrollen över sina företag i framtiden.

Det europeiska resultatet visar även att:

de flesta entreprenörer haft en normal barndom. 69% säger att de var skötsamma som barn.
de följer i föräldrarnas fotspår. 36% har föräldrar som också är entreprenörer.
de flesta börjar tidigt. 75% startade sitt första bolag innan de fyllt 30 år.
styrelserna kan bli bättre. 38% svarade "Min styrelse hindrar mig från att göra det jag tycker vi bör göra."
det saknas tillväxtkapital. 44% anser att Europa behöver bli bättre på att erbjuda tillväxtkapital för entreprenörer.
intresset för IPO är stort. 44% säger att de siktar på IPO.
ambitionsnivån ökar i takt med framgången. Trots att entreprenörerna driver företag med mer än 500 anställda, svarade 51% att de inte alls var stolta över vad de åstadkommit."

Undersökningen, som finns på en mikrosite för entreprenörer, genomfördes bland företagsgrundare som driver bolag inom fintech, företags- samt konsument tech med 1 MUSD eller mer i årsintäkt. På siten finns även intervjuer med entreprenörerna bakom BlaBlaCar, iZettle, Made.com, Mr & Mrs Smith, Shazam, Treatwell och Zoopla.

Syftet med siten och undersökningen är att bättre förstå vad de är som driver Europas tech-entreprenörer, vilka särdrag de har och vad som influerat dem, samt hur de som grupp tacklar tillväxt-utmaningar.

– Vi hoppas att vi börjat avmystifiera tanken kring ambition så att fler företagsägare vågar satsa på att växa och att de som redan inlett sin resa kan få tillgång till bra och praktiska råd, säger Davor Hebel, Managing Partner och ansvarig för Europe Ventures på Eight Roads.