För att få bättre överblick, förenkla och effektivisera sina HR-processer har Essity valt Workdays HR-system, för bolagets nära 50 000 anställda.

Bakgrunden är att Essity vill förenkla den komplexa infrastrukturen, effektivisera de manuella processerna och minska antalet separata, regionala HR-lösningar. Med Workdays HCM får Essity ett enda system som levererar insikter och rapportering i realtid så att de lättare kan ta mer strategiska beslut. Det enkla gränssnittet och användarupplevelsen ska också förenkla rekryteringsprocesserna bidra till att de anställda lättare kan använda systemet.

- Vi är övertygade om att vi tjänar på att använda de digitala möjligheterna för att driva lönsam tillväxt. Partnerskapet med Workday HCM kommer att bidra till att skapa värde för våra anställda och chefer när det gäller våra HR-processer i hela koncernen", säger Anna Sävinger-Åslund, Senior Vice President HR, Essity.

Mattias Bolander, nordisk regionchef på Workday säger följande om affären:

- HR-beslut är affärskritiska och Workdays HR-system kommer att ge Essity insikter i realtid som krävs för att driva verksamheten framåt, samtidigt som den hjälper till att locka och behålla den talang som behövs för att trivas i framtiden.